اخبار و مقالات

اعمال ممنوعیت واردات جو در فصل برداشت الزامی است.
تاریخ انتشار : 1395/3/29 ساعت 14:22:22
اعمال ممنوعیت واردات جو در فصل برداشت الزامی است











اعمال ممنوعیت واردات جو در فصل برداشت الزامی است.
تاریخ: 1395/03/29
شماره: 5896
بازدید: 6
مدیرکل تامین و توزیع نهاده های دامی کشور، واردات جو در فصل برداشت را یکی از مشکلات این بخش اعلام کرد و گفت: امسال با وجود تولید خوب جو، واردات این محصول کنترل نشد و در فرودین ماه 300 هزار تن جو وارد کشورشد.
 
احمد اباذری در گفت و گو با خبرنگارایرنا با بیان اینکه هم اکنون قیمت جو اروپا 190 دلار در هر تن است، افزود: واردات جو با ارز مبادله ای (30 هزار و 300 ریالی)، با قیمتی پایین تر از قیمت خرید تضمینی به بازار عرضه می شود به طوری که در دو هفته گذشته نرخ جو آلمان 6 هزار و 320 ریال در بندر امام خمینی به فروش رسید.

وی به ثبت سفارش واردات جو توسط وزارت صنعت و معدن اشاره کرد و افزود: اما طبق قانون انتزاع و واگذاری برخی وظایف به بخش کشاورزی، کنترل و تنظیم بازار محصولات کشاورزی برعهده وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است بنابراین انتظار می رود بر واردات برخی محصولات همچون جو محدودیت هایی در فصل برداشت اعمال شود تا کشاورزان متضرر نشوند و یا این که دلالان جو وارداتی را به جای تولید داخل با قیمت بالاتر به دولت نفروشند.

مدیرکل تامین و توزیع نهاده های دامی شرکت پشتیبانی امور دام کشور با بیان اینکه جو تولید داخل از لحاظ کیفی دست کمی از جو خارجی ندارد، گفت: متاسفانه در فرایند فراوری جو با مشکلاتی مواجه هستیم که این کار به خوبی انجام نمی شود بنابراین متقاضیان جو وارداتی بیش از تولید داخل است.

اباذری افزود: هم اکنون معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی به دنبال راهکاری برای رفع رکود جو در بازار است و در صورتی که زیرساخت های لازم و پرداخت ما به التفاوت برای اجرای طرح قیمت تضمینی انجام شود، این طرح برای حمایت از کشاورزان در سال های آتی موفق خواهد بود.

** عرضه همه محصولات ذرت و جو کشور در تابلوی بورس کالا
مدیرکل تامین و توزیع نهاده های دامی شرکت پشتیبانی امور دام کشور در ادامه گفت:‌ طبق مصوبه هیات وزیران در هفتم اردیبهشت ماه امسال، همه محصول جو و ذرت سراسر کشور در قالب طرح قیمت تضمینی و عرضه در تابلوی بورس کالا خریداری می شود.

وی درباره وضعیت عرضه جو و ذرت در سال جاری افزود: این طرح سال گذشته به شکل آزمایشی برای محصول جو کرمانشاه و ذرت خوزستان با موفقیت انجام شد.

** اجرای طرح قیمت تضمینی بورس کالا در گرو تامین زیرساخت ها

مدیرکل تامین و توزیع نهاده های دامی، شرط اجرای طرح قیمت تضمینی را مستلزم فراهم سازی زیرساخت های لازم در استان ها دانست و افزود: در این طرح، سازمان بورس کالا برای عرضه محصول جو در تابلوی بورس باید در همه استان ها انبارهایی را شناسایی، پذیرش و تضامینی دریافت کند اما شرکت بورس تامین انبارها در سراسر کشور را در توان خود ندید بنابراین به شرکت پشتیبانی امور دام پیشنهاد داد که این طرح به دو روش فیزیکی و گواهی سپرده انجام شود.

یادآورشد: پارسال برای تحویل ذرت خوزستان با خشکن دار، قرارداد بستیم تا ذرت خشک به انبارهای طرف قرارداد بورس حمل شود که سال گذشته دولت 10 میلیارد ریال برای این فرایند هزینه کرد.
منبع خبر: خبرگزاری ایرنا